شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب: 626
تعداد بازدید: 2493

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟

از سال 1989 که ایده ایجاد HTML توسط مهندس انگلیسی آقای "تیم برنرز لی" برای همفکری بهتر بین فیزیکدانان، منجر به خلق اولین پروتکل های WWW گردید، تا امروز شاهد ظهور انواع مختلفی از وب سایت ها از منظر ساختار طراحی و اهداف کاربری بوده ایم که با اسامی مختلفی در بازار سایت ها شناخته می شوند ، همچون سایت های استاتیک، وبلاگ، سایت فروشگاهی، سایت داینامیک، دارک وب و ... در این مقاله به معرفی این دسته بندی ها و توضیحاتی تکمیلی در خصوص تفاوت ها و شباهت های

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟
وب سایت ها مجموعه ای از صفحات وب هستند که توسط لینک ها بهم مرتبط بوده و بر روی یک آدرس اینترنتی موسوم به URL یا دامین قابل دسترسی می باشند، این صفحات معمولا توسط زبان HTML ایجاد میشوند و توسط مرورگرها که نوعی نرم افزار کابردی برای نمایش صفحات وب هستند به نمایش در می آیند، مرورگرهایی همچون سافاری، کروم و موزیلا از محبوب ترین ها هستند.

تاریخچه وب

از سال 1989 که ایده ایجاد HTML توسط مهندس انگلیسی آقای "تیم برنرز لی" برای همفکری بهتر بین فیزیکدانان، منجر به خلق اولین پروتکل های WWW گردید، تا امروز شاهد ظهور انواع مختلفی از وب سایت ها از منظر ساختار طراحی و اهداف کاربری بوده ایم که با اسامی مختلفی در بازار سایت ها شناخته می شوند ، همچون سایت های استاتیک، وبلاگ، سایت فروشگاهی، سایت داینامیک، دارک وب و ... در این مقاله به معرفی این دسته بندی ها و توضیحاتی تکمیلی در خصوص تفاوت ها و شباهت های این نوع سایت ها می پردازیم

.

انواع صفحات وب از منظر ساختار کنترلی

وقتی صحبت از امنیت و هک سایت ها می باشد در واقع موضوع اصلی نفوذ به لایه های کنترلی و مدیریتی نمایش یک سایت است که از طریق شناسایی نقاط ضعف امنیتی وب سایت و سو استفاده از این نقطه ضعف یا باگ ها جهت دسترسی به بانک اطلاعاتی یا پنل های کنترلی وب سایت ها می باشد. پس ساختار کنترلی و مدیریتی سایت، اهمیت بسیار زیادی از لحاظ امنیتی و کاربری دارد و در اولین گروهبندی به  دو نوع وب سایت های استاتیک و واینامیک تقسیم میشوند.
 

وب سایت های استاتیک

این نوع وب سایت ها همانگونه که از نامشان پیداست، ثابت هستند! قابلیت تغییر ندارند ،فقط توسط متخصص کد نویسی میتوان محتوای مطالب وب سایت را تغییر داد یا اصلاح کرد! انعطاف پذیری ندارد! این نوع وب سایت ها به ندرت ریسپانسیو هستند، تعاملی نیستند و امکان تعامل با کابران را ندارند و  بیشتر به مانند یک روزنامه دیواری ثابت فقط برای نمایش یک سری اطلاعات مختصر کابرد دارند. برای بهینه سازی و SEO هیچ ابزار و شانسی برای رقابت در فضای جستجو ندارند،  امکان هک کردن این نوع سایت ها بدلیل نداشتن ساختار کنترلی مدیریتی، عملا وجود ندارد و این نوع وب سایت ها امن ترین وب سایت ها می باشند! در طراحی این نوع وب سایت ها از تکنولوژی های همچون CSS ،HTML  ، JQuery ، JavaScript و گاهی Bootstrap استفاده می شود و مناسب کار های بسیار ساده و ابتدایی و شرکت های کوچک است که به عنوان یک تابلوی ثابت در فضای اینترنت اطلاعاتی محدود و مختصر را نمایش دهد!

وب سایت های داینامیک

این نوع وب سایت بر پایه یک ساختاری کنترلی- مدیریتی  محتوا توسعه داده میشوند و نیاز به یک بانک اطلاعاتی در پشت پرده دارد که تمامی داده های سایت را در آن بانک ذخیره و در زمان مناسب به مخاطب ارائه کند. در این سایت ها موجودیتی بنام CMS یا سیستم مدیریت محتوا موتور اصلی سایت است! و توسط این موتور تمامی اجزای سایت به حرکت و پویایی در می آیند، امکان تعامل با مخاطبان میسر میشود، امکان درج نامحدود پست ها و محصولات و اخبار ممکن میشود! امکان ورود کاربران مختلف با دسترسی های مختلف و امکان نصب ابزار ها و افزونه ها ی SEO  روی این نوع وب سایت ها وجود دارد.
در طراحی وب سایت های داینامیک حد اقل از یک زبان برنامه  نویسی سمت سرور باید استفاده شود، همچون PHP که زبان پایه طراحی CMS های مشهور و محبوبی همچون WordPress یاJoomla  بوده است. امروزه توسط زبان های مختلفی همچون JAVA ، Payton، JavaScript  و Asp.net    طراحی CMS وب سایت ها صورت می گیرد و پایه راه اندازی سایت های مختلف می شوند.
در یک گروهبندی دیگر میتوانیم تمامی سایت های داینامیک را بر اساس نوع کاربری و زمینه فعالیت به 15 گروه تقسیم کنیم

1-وب سایت های شخصی

این نوع وب سایت ها برای معرفی زندگی نامه و خدمات و اهداف و برنامه ها و اشتراک گالری تصاویر یا آثار یک فرد مشهور یا شخصیت علمی ، رسانه ای یا فرهنگی ایجاد میشوند و معمولا کانال های رسمی ارتباط با آن فرد را اطلاع رسانی می کند و کانالی برای اطلاع رسانی و ارتباط با علاقمندان است

2- وب سایت های تجاری

این نوع وب سایت ها، بزرگترین گروه را تشکیل میدهند و معمولا جهت معرفی و فروش خدمات و محصولات راه اندازی می شوند و از مهمترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند. فروشگاه های اینترنتی وسایت های شرکتی در این گروه هستند.

3- وب سایت های امور خیریه و انسان دوستانه

این نوع وب سایت ها جهت اهداف بشردوستانه، خیریه و بدون چشم اندازی کسب سود و تجارت راه اندازی می شوند و با هدف حمایت از یک موضوع و افزایش تلاش ها و تمرکز بر حل یک معظل یا کاهش اثرات منفی و خسارات آن بوجود می آیند.

4- وب سایت های دولتی و سازمانی

ارئه خدمات آنلاین ، پاسخگویی به مخاطبان ، تحقق دولت الکترونیک ، کاهش هزینه های روابط عمومی سازمان ها و امکان ارائه خدمات گسترده به تمامی شهروندان و یا ارباب رجوع سازمان از اهداف راه اندازی این نوع وب سایت ها می باشد. با دامین های خاص و نام های خاص ثبت می شوند و پیچیدگی ها و الزامات امنیتی بسیاری دارند.

5- وب سایت های آموزشی

وب سایت های بسیاری را با موضوع جذاب و کاربر پسند آموزش، در فضای مجازی می بینیم که بر روی آموزش های فنی، دانشگاهی ، مدارس یا حتی آموزش موسیقی یا هنر فعالیت می کنند و بازار مطلوب و پرسودی را ایجاد کرده اند.

6- وب سایت های نرم افزار

این نوع وب سایت برای ارئه نرم افزار ها و ابزار های مختلف کاربران راه اندازی می شوند، متاسفانه گاهی شاهد ارائه نرم افزار های کرک شده و گاهی آلوده به باج افزار ها و تروجان ها هم توسط برخی از این سایت ها هستیم، این نوع وب سایت ها بدلیل داشتن ترافیک چشمگیر رنک های بسیار خوبی کسب میکنند و درامد های سرشاری از فروش همین ترافیک به خدمات دهند های اینترنتی کسب می کنند.

7-وب سایت شبکه اجتماعی

امروزه برای بسیاری کاربران اینترنت با شبکه های مجازی معادل شده است، تنها انتظارشان ار اینترنت شبکه های مجازی و نرم افزار های شبکه اجتماعی است، فیسبوک ، توییتر، اینستاگراماز مشهور ترین آنهاست

8-وب سایت های وبلاگ

وب لاگ ها تا سال ها در فضای مجازی جولان میدادند و امروز هم همچنان وبلاگ هایی همچون بلاگفا در بین 50 سایت برتر ایران قرار دارند آنهم به دلیل تعداد کابران، بازدیدکنندگان و تعداد پست های ایجاد شده جایگاه مستحکمی در لیگ معتبر های ملی و جهانی دارند

9- وب  سایت های خبری و مجلات

بیشترین تعداد سایت های موجود در بین برترین ها ، معمولا به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و جراید اختصاص دارد که نزدیک به 30% از این لیگ را به خود اختصاص داده اند.

10- وب سایت های فوروم

فوروم ها با رویکرد پرسخ و پاسخ یا بحث پیرامون یک موضوع بوجود آمدند و با گذشت چند ده سال همچنان برخی از فوروم های تخصصی را در صدر برترین سایت ها مشاهده می کنیم، احتمالا نام نی نی سایت را به عنوان مرجعی برای پرسش و پاسخ های موضوع مادران و اطفال شنیده اید که یکی از موفق ترین ها در نوع خود است و از کنار تبلیغات در این سایت درامد های سرشاری را بدست آورده اند.

11- وب سایت های ویکی

کمتر کسی است که نام ویکی پدیا را نشنیده باشد! ویکی ها صفحاتی حاوی اطلاعات هستند که توسط خرد و دانش جمعی بوجود می آیند و توسعه و تکمیل می شوند و بصورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرند.

12- وب سایت های ارسال و ترانزیت

وب سایت هایی هستند با موضع ارسال یا حمل و نقل و باربری با پوشش دادن نیاز های کلان شهر ها در زمینه ارسال و حمل و نقل زمینه اشتغال هزاران نفر پیک و راننده و ترانزیت و ... را ایجاد کرده اند و با داشتن امکانات ویژه و سرعت عمل در ارسال معمولا نسبت به ادارات پست و سازکار دولتی پست موفق تر و محبوب تر هستند.

13- وب سایت های متمرکز و خاص

تمرکز بر یک بخش خاص از بازار یکی از ایده های تجات بخش در مفاهیم بازاریابی بود که به Niche Marketing معروف است و با ظهور سایت هایی که بر فروش چرم!، فست فود، عطر و ادکلن یا حتی ساعت مچی تمرکز کرده اند با کاهش هزینه های بازاریابی به فروش مطلوب و اهداف تجاری خود دست پیدا کردند از جمله این نوع وب سایت هاست

14- وب سایت های عضویت و اجتماعات مجازی

وب سایت به عنوان پایگاه اجتماعی! شاید از نگاه سیاست مردان ایده ترسناکی باشد، توسعه و موفقیت این نوع وب سایت ها با مشکلات عدیده سیاسی و حقوقی و قانونی مواجه خواهد بود! این قدرت جمعیتی و اجتماعیکه ایجاد میشود برای برخی سیاست ها و سیاست مدار ها بسیار ترسناک و مهلک است ولی از سوی دیگر در صورت کاربری صلح آمیز این نوع وب سایت، نقش بسیار مفید و اصلاح کننده ای در معضلات ملی و کشوری خواهد داشت و پتانسیل عظیمی را در خود خواهد داشت!

15- پورتال ها

برای سال ها یاهو تنها پورتال مطرح جهان بود! پورتال،یا به عبارتی پرتال نوعی از وب سایت بود که همزمان همه چیز بود! هم پیام رسان ، هم اجتماعات مجازی! هم شبکه اجتماعی، هم اخبار! هم نشر مدیا هم آموزش ! یک آچار همه کاره بود! اولین سایتی که با ارائه تمامی کارکرد ها در یک پیکیج به حق و در شایستگی خود را بنام پرتال معرفی کرد یاهو بود! امروزه تمامی سایت های داینامیک طراحی شده توسط Wordpress هم میتوانند با نصب چند افزونه مختلف کاربری همچون پرتال داشته داشته باشند با اینکه خود وردپرس در ابتدای ظهورش بیشتر رویکرد خبری و اطلاع رسانی داشت اما امروزه به اشکال گوناگون ظاهر می شود. نوع دیگری از پرتال ها ، پرتال های سازمانی هستند که  برای ابعاد بزرگ سازمانی با نقش های گوناگون و متنوع و فرایند های تولید و درج محتوای پیچیده با فرایند های خاص و ماژول های گوناگون با کاربری ویژه در صفحات و فرم های وب سایت مورد استفاده قرار میگیرند که پرتال ویرا  ViraPortal طراحی شده توسط شرکت اکسین ویرا یکی از این نوع وب سایت هاست! امکانات گوناگون و کامل این نوع پرتال نیاز به نصب افزونه ها و ماژول های غیر رایگان یا گاهی رایگان غیر ایمن را در ساختار بدنه وب سایت برطرف میکند و داشتن انعطاف پذیری در ماژول های ساختاری و همچنین انعطاف پذیری در ظاهر گرافیکی UI  بسادگی امکان مدیریت بخش های مختلف وب سایت را توسط تیم های مختلف کارکنان مقدور و ممکن می کند ! ماژول هایی همچون رسیدگی به شکایات، گالری تصاویر! ماژول خبرگزاری و تحریریه خبر، ماژول استتخدام و پیگیری استخدام! ماژول برگزاری مناقصه و فرم ساز داینامیک از جمله امکانات این پرتال است
بحث پیرامون این موضع بسیار است و خارج از  چارچوب این مقاله ،اما بصورت کلی تلاش ما این بود با توضیح کاملی در خصوص انواع وب سایت به تفاوت ها و شباهت های این عناوین در زمینه ساختاری و کارکردی علاقمندان را آشنا کنیم و آمادگی خود را جهت ارائه توضیحات بیشتر یا مشاوره رایگان به علاقمندان اعلام کنیم.
 


اکسین ویرا