دوشنبه 07 تیر 1400
کد مطلب: 622
تعداد بازدید: 2468

طراحی نرم افزار های تحت وب

طراحی نرم افزار های تحت وب

برنامه نویسی کامپیوتری از دهه 50 میلادی با کاربرد های نظامی و محاسبات آماری پا به عرصه ظهور گذاشت و با تسریع علمیات های طاقت فرسای ریاضیاتی و دقت منحصر به فرد در محاسبه نتایج در نقش یک ماشین حسابگر (Computer) به یک تکنولوژی استراتژیک برای کشور ها تبدیل گشت و امروز پس از 80 سال شاهد گسترش نرم افزار های ...

برنامه نویسی از آغاز تا کنون

برنامه نویسی کامپیوتری از دهه 50 میلادی با کاربرد های نظامی و محاسبات آماری پا به عرصه ظهور گذاشت و با تسریع علمیات های طاقت فرسای ریاضیاتی و دقت منحصر به فرد در محاسبه نتایج در نقش یک ماشین حسابگر (Computer) به یک تکنولوژی استراتژیک برای کشور ها تبدیل گشت  و امروز پس از 80 سال شاهد گسترش نرم افزار های گوناگون و متنوع برای کامپیوتر های شخصی و تلفن های هوشمند می باشیم.
از اولین تلاش ها برای تولید نرم افزار توسط زبان برنامه نویسی فورترن در سال 1953 و کوبول درسال 1957 که اولین تجربه انسان از برنامه نویسی در نسل سوم محسوب میشد واز سختی کد نویسیی به زبان ماشین ( صفر و یک ) ، تا امروز که شاهد زبان های برنامه نویسی بر مبنای شی گرایی هستیم نزدیک به 70 سال گذشته است. امروزه زبان برنامه نویسی در انحصار یک کشور یا یک دانشگاه یا یک نهاد نظامی و امنیتی نیست و هر شخصی در صورت تمایل و استعداد لازم میتواند تبدیل به یک برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار شود.

زبان های برنامه نویسی

بطور کلی میتوانیم زبان های برنامه نویسی نسل چهارم را از منظر پشتیبانی از شی گرایی به دو گروه تقسیم کرد، گروه اول همچون C   بیسیک ،اسمبلی  و گروه دوم همانند C++ ,C#,PHP,JAVA,GO و بسیاری دیگرکه  به زبان های برنامه نویسی شی گراOOP موسوم اند ، از منظر ساخت نیز میتوانیم به زبان های ساخت یافته و ساخت نیافته تقسیم کنیم . امروزه استفاده از زبان های برنامه نویسی ساخت نیافته و بسیار بسیار محدود است و در طراحی اپلیکیشن ها معمولا استفاده نمی شود و به کاربری های خاص محدود می باشد، اما کماکان توسط برخی مهندسان در حال استفاده است.
اینکه برای شروع برنامه نویسی از چه زبانی باید استفاده کنیم؟سوال بسیار مهمی است. در جوابش باید پرسید برای تولید چه نوع نرم افزاری؟ مخاطب این نرم افزار چه گروهی هستند و نحوه کاربری نرم افزار چگونه است؟ اگر کاربران غیر مترکز و یا گسترده در سراسر جهان هستند باید از زبان برنامه نویسی استفاده شود که اپلیکیشن وب یا مناسب برای تلفن های هوشمند تولید کند. اینکه کاربر با چه نوع سخت افزاری قرار است از نرم افزار استفاده کند بسیار مهم است. لبتاپ، تبلت یا  موبایل هوشمند مسیر طراحی را تغییر می دهند

انواع نرم افزار

نرم افزار ها را از حیث کاربری میتوان به سه دسته تقسیم بندی کرد

نرم افزار های سیستمی (سرویس ها، میان افزار ها و .. ).

معمولا توسط کاربر مستقیما مورد استفاده قرار نمی گیرند و نقش سرویس دهی یا راه اندازی ارتباطات یا اتصالات یا زیرساخت های نرم افزار های کابردی را دارند و توسط مهندسان ارشد برنامه نویسی معمولا طراحی  می شوند.

نرم افزار های کاربردی سیستم عامل ( نرم افزار های ویندوز، اندروید، IOS ،لینوکس و ...)

عمومی ترین برداشت از نرم افزار را همین گروه به خود اختصاص داده اند و به سادگی توسط همگان به عنوان نرم افزار شناخته می شوند، فتوشاپ، مدیا پلیر، بازی ها ، پیام رسان ها، نرم افزار های آفیس و ... در این دسته قرار میگیرند و برای طراحی این نوع نرم افزار ، علاوه بر تسلط بر یک نوع زبان برنامه نویسی باید به معماری سیستم عامل هدفی که قرار است نرم افزار را اجرا کند نیز باید مسلط باشید. نرم افزار های ساده نیازی به ارتباط با بانک اطلاعاتی ندارند اما درصورتی که به طراحی یک سیستم چند کاربره که داده ها را دریافت کند ، پردازش و خروجی دهد، فکر می کنید باید بر روی یک نوع بانک اطلاعاتی نیز مسلط باشید.

نرم افزار های کابردی تحت وب (سامانه های اینترنتی، پورتال ها ، سایت های داینامیک ، ایمیل و ...)

این گروه آینده دار ترین گروه از نرم افزار ها هستند، هم تحت شبکه هستند و محدودیت مکان استقرار کاربر را ندارند و هم به نوع خاصی از سیستم عامل وابستگی ندارند و تقریبا مستقل از سیستم عامل و سخت افزار هستند و تنها با داشتن یک مرور گر میتواند توسط کاربر از موبایل ، تبلت، لبتاپ یا PC مورد استفاده قرار بگیرد.
طراحی این نوع نرم افزار به سادگی گروه اول و دوم نیست، علاوه بر تسلط بر یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور همچون PHP،JSP، ASP، پایتون یا NodeJS  بایستی به یک بانک اطلاعاتی همچون MySQL یا MariaDB یا ... نیز مسلط باشید به HTML و JavaScript و JQuery  هم باید مسلط باشید. در صورتی که بخواهید حرفه ای کار کنید باید به تکنولوژی های  AJAX و  BootStrap هم نیاز خواهید داشت. هنوز تمام نشده است! باید به هاستینگ و وب سرویس  هایی همچون آپاچی یا NGINX و ... هم مسلط باشید، باید به فایروال ومباحث امنیت نرم افزار های تحت وب نیز مسلط باشید.هنوز تمام نشده است! باید به طراحی جلوه های گرافیکی و زیبایی و کاربر پسندی و سادگی و سهولت کاربری نیز بپردازند و بر نرم افزار های این حوزه همچون فتوشاپ یا ایلستریتور هم آشنایی داشته باشید.
بله ، همانطور که متوجه شدید طراحی این نوع نرم افزار کار یک نفر نیست! همچین انسانی حتی اگر هم بر تمامی موضوعات مطرح شده مسلط باشد زمان کافی برای این پروژه نخواهد داشت! انسان اسیر زمان است و در نهایت مغلوب زمان خواهد بود! برای طراحی نرم افزارهای تحت وب نیاز به کار گروهی و تیمی است و دانش گسترده ای مورد نیاز است تا محصولی همچون توییتر، فیسبوک ، آمازون یا موتور جستجوی محبوب گوگل تولید کرد.

توصیه پایانی

در پایان به علاقه مندان ورود به عرصه برنامه نویسی قویا توصیه میکنم ، قبل از شروع آموزش ها هزینه کردن زمان و پول برای آموزش به کاربری محصول بیاندیشند! چه محصولی قرار است تولید کنند؟ این زبان چه کمکی به خلق آن ایده میکند؟ما در شرکت اکسین با برخورداری از تیمی متشکل از متخصصان برنامه نویسی ، بانک اطلاعاتی، تحلیلگر فرایند ها، کارشناس تست و ارزیابی ، کارشناس زیرساخت و شبکه، کارشناس امنیت ، کارشناس گرافیک و طراحی UI و UX بطور تقریبی یک نرم افزار تحت وب سازمانی وسیع همچون اتوماسیون اداری ، حسابداری مالی یا مدیریت ارتباط با مشتریان CRM  را در مدت زمانی حدود 10 روز بطور تقریبی طراحی میکنیم، البته سابقه 16 سال برنامه نویسی ما را به این سرعتعمل رسانده و قطعا برای کسانی که به تازگی به این عرصه قدم نهاده اند گاهی ماه ها درگیر تحلیل و طراحی و گاهی اوقات با وجود تلاش های بسیار هرگز به تولید محصول منجر نخواهد شد!
پس قبل از شروع یک پروژه برنامه نویسی یا حتی قدم نهادن در مسیر هزارراهه برنامه نویسی دوستانه به همه عزیزان پیشنهاد میکنیم  با مشاوران شرکت اکسین ویرا تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی ما بصورت رایگان برخوردار شوید تا هم در زمان و مخارج غیر ضروری صرفه جویی کنید و هم از تجارب چند ساله ما در تولید نرم افزار برخوردار شوید.
گروه نرم افزاری اکسین ویرا
  
 
 


برنامه نویسی کامپیوتری از دهه 50 میلادی با کاربرد های نظامی و محاسبات آماری پا به عرصه ظهور گذاشت و با تسریع علمیات های طاقت فرسای ریاضیاتی و دقت منحصر به فرد در محاسب
اکسین ویرا